Дописи - Січеславська Просвіта

Дописи

Всеукраїнські Гончарівські читання у Дніпровській Політехниці

106 років тому, 3 квітня 1918 року, народився український письменник, публіцист та громадський діяч Олесь Терентійович Гончар. Життя та творчість класика тісно пов’язані з Січеславщиною!

У теплий весняний день 3 квітня в НТУ “Дніпровська політехніка” відбулося надзвичайно змістовне та натхненне дійство — Всеукраїнські Гончарівські читання “СЛОВО ОЛЕСЯ ГОНЧАРА: ГОЛОС ПОКОЛІНЬ”.

Захід, організований Центром культури української мови імені Олеся Гончара та Кафедрою філології та мовної комунікації Дніпровської Політехники, зібрав навколо безсмертного слова Олеся Гончара студентів і викладачів з Полтавської та Дніпровської політехнік, Дніпропетровського державного університету внутрішніх справ, Дніпровського фахового коледжу радіоелектроніки, учнів Кам’янського ліцею інформаційних технологій та творчу інтелігенцію Січеславщини.

Сергій Тютюнник, голова Січеславської “«Просвіти», поділився своїми враженнями: “Це було незабутнє культурне свято у Дніпрі! Організатори вдало створили формат, що гармонійно об’єднав яскраві музичні виступи, літературні читання, виконані з акторською майстерністю, та презентації досягнень освітніх закладів, подарувавши всім справжню святкову та надихаючу атмосферу. Мені було надзвичайно приємно отримати запрошення від просвітян з Дніпровської Політехніки, і я висловив щирі побажання студентам та науковцям продовжувати зберігати та примножувати українську спадщину, а також подякував за їхню невтомну працю від імені нашого Товариства «Просвіта».

Сергій Тютюнник, голова Січеславської «Просвіти»

Відродження кобзарства в серії ‘Постаті Просвіти’

20 березня 2024 р.

Сьогодні, під час засідання Координаційної ради з питань утвердження української національної та громадянської ідентичності при Дніпровській міській раді, голова Січеславської Просвіти Сергій Тютюнник представив видавничу серію “Постаті Просвіти”.

Ми пишаємося тим, що вже видали першу книгу серії, присвячену Василю Біднову, видатному діячеві просвітницького руху нашого краю. Але ми не зупиняємося на досягнутому! 📖

Наступна книга серії буде присвячена “бандурному батькові” – Миколі Олексійовичу Богуславському, який відіграв ключову роль у розвитку української музичної культури та кобзарського відродження. 🎼

“Бандурний батько – Микола Богуславський” стане невід’ємною частиною нашої серії, яка покликана вшановувати пам’ять та спадщину видатних особистостей, що формували українську ідентичність.

Сподіваємося на вашу підтримку.

голова Січеславської Просвіти Сергій Тютюнник представив видавничу серію “Постаті Просвіти”

ЗАГАДКА ГРИГОРА ТЮТЮННИКА

Любов Голота
6 березня 2023 р.


…Це було на третій день березня 1980 року.Мені на робочий радійний телефон подзвонила Світлана Йовенко.Її усміхнений голос звучав загадково: -А хочеш привітати Григора з премією?Я заспішила:-Звичайно ж, Світлано, передавай мої вітання Григору Михайловичу, а також перекажи, що тут, в Дніпрі, ми всі радіємо за нього!-А ти йому все скажи сама!Григір прийшов до нас у “Вітчизну”,даю йому трубку, говори!Озвався Григір Тютюнник : -Здорова будь, Любо!Звичайно ж, говорила я хвилюючись і боячись не сказати щось дуже важливе:і про “Вогник далеко в степу”, і про мої улюблені оповідання, й про те, як моє покоління шанує його.Бо він і є той письменник,присутність якого в літературі змушує бути самокритичним і шануватися…Григір Михайлович подякував стримано, але голос його був приязний до мого хвилювання.До захопленого мого багатослів’я.Тому я наважилася і нагадала, що пам’ятаю його розповідь про те, як має починатися продовження “Климка”: “Прокидаюся вранці – білим-біло.Я думаю – сонце, а воно випав сніг…” То чи скоро… Раптом розмова урвалася довгим гудком.Світлана перенабрала знову.-Що це було?У тебе телефон несправний?-Запитав Григір Михайлович.-Так, з цим телефоном таке буває.Ми, одне одному кажемо: “фашист вставив викрутку”…-Угу…Фашист вставив викрутку,-повторив Григір Михайлович.Було відчутно, що його настрій дещо змінився.Запитав , чи скоро вийде моя збірка, і ми попрощалися.А вже за кілька днів всі, хто був читачами Григора Тютюнника,хто любив його і захоплювався ним,таким осібним і виразно самобутнім, телефонували одне одному,перепитували, плакали й не могли повірити…Озираючись в той далекий березень, зрозуміла, що саме він став межею, за якою залишилося радісне захоплення феноменоменальним улюбленим Григором Тютюнником.Натомість прийшло й не полишає бажання знайти відповідь на запитання : чому так сталося?Як могла Україна втратити такого письменника?У ньому відчувалася така внутрішня свобода і сила, що , здавалося, смерть не наважиться наблизитися до нього ще довго.І хоч з його оповідань і повістей до деталей прочитується драматична авторська біографія , але ж- і характер, у якому така воля до життя, що Григір видавався і мусив би бути безсмертним…З того часу, розуміючи глибину втрати, яка не заростає ні шаламенними роками змін і революцій, ні новими іменами,ми, його читачі, намагаємося нічого не пропустити: перевидання відновлених після цензурних втручань творів,оприлюднене листування, прочитані ощадливі, але промовисті щоденники і записники Григора Тютюнника (світла пам’ять О.Неживому!),як і спогади тих, хто знав Григора Михайловича й товаришував та часто спілкувався з ним : Анатолія Шевченка, Петра Засенка,Володимира Білоуса,Павла Малєєва, Лариси Мороз,Михайла Слабошпицького, Василя Шкляра, , Юрія Феодосійовича Рогового і ще багатьох, згадували й писали про Тютюнника Іван Дзюба, Олесь Гончар,Павло Загребельний, інші літератори, не довіряти яким підстав немає.Григір Михайлович доброзичливо ставився до молодших (я вже якось згадувала, як з легкої руки Василя Шкляра в березні 1977 року Тютюнник приїхав в Ірпінь напередодні прийому до Спілки, читав нам цілий вечір “Три зозулі з поклоном”і всі ми:Анатолій Кичинський, Михайло Пасічник,Михайло Шевченко, Алла Тютюнник, інші мої перевесники можуть розповісти свої тодішні й наступні враження про цю неймовірну Людину.Ні, я не мала щастя спілкуватися з Григором Михайловичем часто,але навіть епізодичні (та, пересвідчуюся,- не прохідні зустрічі) не просто запам’яталися,- вплинули на мене.Бо, як писав Михайло Слабошпицький, “Григір Тютюнник, якого давно немає з нами фізично, височіє далеко попереду.Там, куди ми йдемо, чи, принаймні, хочемо дійти.Така особливість лише деяких письменників- вони не лишаються тільки в своєму часі.Навіть і якщо їхня сюжетика цілковито йому присвячена.Такі письменники – константи.Бо ж і найсуворіша переоцінка цінностей для них не страшна.Жодній інфляції вони не піддаються.”..Додам- як і їхні дії чи вчинки.Ось, скажімо, одна білялітературна історія.На запрошення Івана Федоровича Драча надіслала вірші у “Вітчизну”.Півроку – ні друку, ні звістки.Аж тут – якась нарада молодих в Києві.Їду і одразу йду в редакцію.Застаю там лише Б.А.Буркатова, який повідомляє мені, що Драч в Єревані, а свого листа я можу пошукати “он там”.В чималенькій скирті ціленьких конвертів знаходжу й свій, нерозкритий.Прошу дозволу забрати його.Й втікаю, розгублена і присоромлена.Наша нарада закінчується третього дня.І звісно ж, перед вечірніми поїздами, всі, хто ще має кілька годин, йдуть в “Еней” і тісненько всідаються за столами.Разом із відомими .За нашим столом (чи не за запрошенням М.Шевченка) – Григір Тютюнник.Сидить, слухає, про що і як говоримо.Раптом на фоні розписів Базилевича з’являється Іван Драч.Мені захотілося сховатися під стіл, але – не встигла.Метр підійшов і привітався.Сказав, що я даремно забрала конверт.Сама ж бачила, скільки там інших нетерплячих.-Бачила,- кажу.-А навіщо ж ви запрошуєте надсилати вірші?-З часом всі надрукуються.Але…Ось зі мною чоловік з “Радянської України”.Він надрукує швидко, а я напишу передмову.- Я не хочу в “Р.У.”…Я у “Вітчизну” зверталася…-Ну як хочете.Мій улюблений поет Іван Драч (це без іронії) зітнув плечима.- Я в більярдну зайшов,- пояснив комусь на запрошення присісти за стіл.І пішов – вигравати.Я вдавала, що розглядаю малюнки на стіні збоку, щоб ніхто не помітив, як мені прикро.Бачу, що Григір Михайлович теж виходить.А через кілька хвилин з’являється разом з Іваном Федоровичем.І Драч мені говорить:-Любо, Григір вважає, що я маю вибачитись.Вибачте, я й справді мав би вчасно читати вірші, які мені надсилають з областей. Я мовчки киваю, бо вражена.Тютюнниковим вчинком.Він мене прочитав.Попрощавшись з Драчем,прощаюся і з молодим товариством та з Григором Тютюнником: мовляв, мені пора на поїзд…Той, хто написав найкращі оповідання, всміхається й тепло киває мені головою, схиленою на праве плече:Тютюнник вдає, що браво грає на баяні!Ну точно ж – не на гармошці! Далі буде, коли захочете.